Alam Sebagai Sumber Reka Bentuk Motif-motif

Penulis tertarik mengangkat motif batik pisang Bali sebagai sumber ide dalam penciptaan karya batik kain panjang karena bentuk motif batik Pisang Bali ini unik memiliki makna yang tersendiri dalam penciptaan motifnya dan penulis ingin mengenalkan motif batik ini kepada masyarakat agar lebih mengenal motif batik. Motif-motif batik tersebut dapat tercipta baik dari hasil ungkapan rasa pengalaman pribadi maupun dari keidahannya Martin 2014.


2

R asid Ismail et al 2016 Alam Sebagai Sumber Reka Bentuk Motif-Motif S eni Hiasan Fabrik Masyarakat Melayu proceeding ISME.

Alam sebagai sumber reka bentuk motif-motif. Motif tersebut dapat kita ambil dari berbagai sumber misalnya. Yang merangkumi beberapa buah negara termasuklah Myanmar Thailand Laos. Motif adalah bentuk-bentuk yang digunakan dalam penyusunan ornamen Dalidjo 1983.

Reka bentuk bengkung Alam Melayu PENGENALAN Alam Melayu adalah gambaran Kepulauan Melayu di Asia Tenggara yang merangkumi rantau asia ke selatan dari Negara China dan ke timur dari benua kecil India. Alam sebagai sumber reka bentuk motif-motif seni hiasan fabrik masyarakat melayu Abd. Malah kini hasil seni anyaman tidak lagi terhad kepada bentuk tradisional malahan reka bentuk baru dari segi rupa warna dan corak teknik dan bahan seringkali diubahsuai mengikut citarasa pengguna.

Alam bagi masyarakat Melayu menjadi sumber inspirasi yang mendasari konsepsi alam Melayu dalam. Motif anyaman yang sering digunakan. Manakala motif fauna merupakan penggayaan rupa figura.

Kajian ini membincangkan nilai reka corak yang terdapat pada ukkil motif ukiran kayu Bajau yang bersubjekkan burung atau hidupan di udara sebagai sumber inspirasi. Subjek burung diapresiasikan sebagai reka corak motif ukiran kayu pada senjata tradisional Bajau Sama. Songket merupakan penyumbang terbanyak dalam penggunaan motif sumber hidupan kosmos dan alam.

Rasid Ismail Ahmadrashidi Hasan dan Shahariah Mohamed Roshdi. Kebiasaanya orang Melayu lebih gemar membuat. Penyelidikan ini adalah tentang motif-motif fabrik masyarakat Melayu dengan tujuan untuk memperlihatkan keindahan yang terdapat pada motif-motif tersebut dari segi struktur binaan dan maknanya.

Dalam anyaman idea motif dan corak juga bersumberkan dari alam sekitar. Pola yang didalam bahasa Inggris disebut pattren bahwa pola ialah penyebaran garis dan warna dalam suatu bentuk ulangan tertentu. Kajian ini juga mendokumentasikan biografi tiga tokoh Profesor Ulung ini berdasarkan amalan-amalan terbaik yang boleh digunakan sebagai sumber inspirasi kepada ahli.

Motif-motif bersumberkan alam semulajadi ini telah dibentuk menjadi reka corak dengan hiasan yang ringkas mudah dan praktikal terutamanya bagi kegunaan dalam industri pengeluaran batik. 14 Rasid Ismail et al 2016 Alam Sebagai Sumber Reka Bentuk Motif-Motif Seni Hiasan Fabrik Masyarakat Melayu proceeding ISME FSSR UiTM Melakahlm 99. Tumbuh-tumbuhan hewan manusia gunung air awan.

Motif adalah bentuk-bentuk nyata yang dipakai sebagai titik tolak dalam menciptakan sebuah ornamen. Kebanyakan rekaan corak yang terhasil biasanya mencerminkan hubungan harmoni antara kehidupan mereka dengan alam sekeliling Ku Zam Zam 1984. Alam sebagai sumber reka bentuk motif-motif seni hiasan fabrik.

Rasid Ismail Ahmadrashidi Hasan dan Shahariah Mohamed Roshdi. Hal-hal yang selalu berkaitan dengan ornamen ialah pola dan motif. Maka di antara unsur alam itu bunga telah dijadikan motif penting dalam tiap ragam hias kraf tangan.

Rasid and Hasan Ahmadrashidi and Mohamed Roshdi Shahariah 2016 Alam sebagai sumber reka bentuk motif-motif seni hiasan fabrik masyarakat melayu Abd. Rasid Ismail Ahmadrashidi Hasan dan Shahariah Mohamed Roshdi. ISME Colloquium 2016.

Karya Siri Dungun memaparkan Motif Bulatan Tangen sebagai reka bentuk corak yang memaparkan kombinasi bulatan yang berturutan. Motif tumbuhan-tumbuhan diterapkan secara luas sebagai ornamen karena seni ornamen merupakan pengalaman dan pelajaran yang didapat dari alam dan di dukung oleh kreatifitas masyarakat sehingga melahirkan ornamen yang mengandung muatan estetis dan etis. Rasid Ismail Ahmadrashidi Hasan dan Shahariah Mohamed Roshdi.

Penyelidikan ini adalah tentang motif-motif fabrik masyarakat Melayu dengan tujuan untuk memperlihatkan keindahan yang terdapat pada motif-motif tersebut dari segi struktur binaan dan maknanya. Penggunaan motif flora adalah merujuk kepada sumber alam seperti tumbuhan di sekeliling. Motif ini mempunyai satu titik Reka bentuk motif karya Motif Bulatan Paksi Pantulan Motif Bulatan Tangen Objek Imej Paksi pantulan Simetri pada paksi pantulan secara menegak Siri Dungun 1981 Ruzaika Omar Basaree Ukiran kayu.

Ukiran kayu sebagai hiasan Ukiran pada hulu keris 40 Proses Penggarapan Motif Berasaskan kepada Subjek Alam Motif yang digunakan pada seni kraf tradisional dipengaruhi oleh unsur-unsur alam sekitar dan cara hidup bermasyarakat. Selanjutnya apabila pola yang telah diperoleh itu diterapkan atau. 14 Rasid Ismail et al 2016 Alam Sebagai Sumber Reka Bentuk Motif-Motif Seni Hiasan Fabrik Masyarakat Melayu proceeding ISME FSSR UiTM Melakahlm 99 59 Gambarajah 01.

Contohnya motif Bunga Sendudut Bunga Raya Pucuk Paku Rebung Buluh Bunga Cengkih Bunga Labu Bunga Kenanga Bunga Kangkung dan banyak lagi. Pengukuhan Budi Dan Jati Diri June 2016 Tanjung Bidara Resort Melaka. Alam sebagai sumber reka bentuk motif-motif seni hiasan fabrik masyarakat melayu Abd.

Alam sebagai sumber reka bentuk motif-motif seni hiasan fabrik masyarakat melayu Abd. Pengukir mendapat idea daripada persekitaran adat resam agama iklim geografi dan kepercayaan. 41 Garapan Idea Motif dan Corak dalam Anyaman Melayu.

Analisis kajian mendapati bahawa pemilihan motif tumbuh-tumbuhan merupakan sumber utama dalam inspirasi motif tekstil di Kelantan berdasarkan kesedaran orang Melayu khususnya seniman dan tukang serta pengguna terhadap larangan Islam. Alam sering dijadikan sumber rujukan penting dalam penghasilan motif atau rekaan seni orang Melayu. Pengalaman terhadap alam dijadikan sumber penciptaan reka bentuk.

Ia dipilih dari bunga-bunga yang senang digunakan. Contohnya burung Pimping ayam manuk dan naga. Tumbuh-tumbuhan dari alam semulajadi dan kosmos seperti tanah air angin bulan bintang dan matahari menjadi sumber inspirasi kepada mereka untuk menghasilkan reka corak.

Alam semula jadi atau dalam istilah barat dikenali sebagai imitation of Oleh yang demikian hasil analisa nature telahdijadikan sebagai kaedah proses imitasi dan stilisasi alam semula pertama dalam pengolahan idea bagi jadi mendapati bahawa terdapat variasi reka bentuk Masjid Tengkera iniProses motif ragam hias pada ukiran kayu imitasi alam semula jadi ini. Contohnya motif Bunga Sendudut Bunga Raya Pucuk Paku Rebung Buluh Bunga Cengkih Bunga Labu Bunga Kenanga Bunga Kangkung dan banyak lagi. Manakala motif fauna merupakan penggayaan rupa figura.

Lukisan komik tersebut diinspirasikan dari komik luar negara namun dihasilkan berdasarkan budaya masyarakat tempatan di Malaysia seperti Warta Jenaka Bujal Gila-Gila Ujang etc. Kebiasaanya orang Melayu lebih gemar membuat. Penggunaan motif flora adalah merujuk kepada sumber alam seperti tumbuhan di sekeliling.

Dalam memilih dan mengabadikan unsur alam manusia berpegang kepada kebiasaan keindahan semula jadi yang disaring melalui kepercayaan lampau.


2


Wadaya Warisan Budaya


Mengenal 5 Batik Betawi Di Hut Jakarta 2021 Ini Makna Dan Coraknya


Mengenal 5 Batik Betawi Di Hut Jakarta 2021 Ini Makna Dan Coraknya


Cara Berkarya Seni Rupa Dua Dimensi Dengan Memodifikasi Objek Maolioka


Cara Berkarya Seni Rupa Dua Dimensi Dengan Memodifikasi Objek Maolioka


LihatTutupKomentar